De tijd waarin we alleen de krant lezen of televisie kijken is voorbij. Facebook is de Uber van de nieuwsvoorziening en pluriformiteit van de media staat onder druk. Televisie is niet dood, maar dan moet het wel in een nieuw jasje worden gestoken. Kan de traditionele media alle veranderingen in het medialandschap bijbenen?
Televisie moet zich aanpassen
Kijkers hebben tegenwoordig steeds meer behoefte aan flexibiliteit. Het is een feit dat televisie steeds meer verschuift naar online. Niet alleen de manier van televisie kijken verandert, maar ook de inhoud en kwaliteit moet spectaculairder worden. Programmamakers moeten meer na gaan denken over live televisie, virtual reality en interactie met de kijker. Bijvoorbeeld zingend of jurerend in een aflevering van The Voice. Hoe gaaf zou het zijn als jij zelf op die stoel kunt zitten vanaf je eigen bank. Televisie kijken wordt dan leuker dan ooit. De ontwikkelingen staan niet meer in de kinderschoenen, dus dat is geen excuus meer.
De ontwikkelingen in nieuwe media hebben andere prioriteiten, bijvoorbeeld live video. Live video is de essentie van nieuwe televisie. Live video slaat de brug tussen televisie en social media. Nieuwe media zullen traditionele media niet verdringen wanneer deze het succes van live video overnemen. Door de interactie op te zoeken met de kijker tijdens live video, blijft de televisiekijker geboeid.
Recente reacties